"...som kort och gott går ut på att vi ska springa Sahara Maraton för att lyfta frågan om Västsaharas frihet."

Ylva Zetterlund, spring för frihet

Jag heter Ylva Zetterlund och tillsammans med Emmy Karnerud driver jag projektet Spring för frihet. Ett projekt i Emmaus Björkås regi, men som vi driver ideellt, och som kort och gott går ut på att vi ska springa Sahara Maraton för att lyfta frågan om Västsaharas frihet.

Den 20e februari åker vi ner till Algeriet och de västsahariska flyktinglägren, som ligger mitt i öknen. Människor har tvingats bo i dessa flyktingläger i över 40 år på grund av Marockos olagliga ockupation. Barn föds och växer alltså upp där och är beroende av omvärldens hjälp. Ändå känner få människor till vad som händer. Läs gärna om det hela här

För 16e året i rad arrangeras därför Sahara Marathon, ett solidaritetslopp för och med det västsahariska folket. I år åker jag dit för första gången och ska ge mig på en halvmara i öknen. Blir svettig bara jag tänker på det. Detta tillsammans med en väldigt blandad kompott av personer. Bland annat följer Mårten Edh (aka Promoe) och maratonlöparen och journalisten Kenneth Gysing med för att tillsammans med oss lyfta frågan om den orimliga ockupationen av Västsahara.

En vanlig dag i mitt liv består alltså till ganska stor del av löpning och att tänka på löpning. Har fått lite tips av Emmy som är lite av en veteran i Sahara Marathon-sammanhang, som jag funderar mycket på och som ger mig lite ångest. Idag lyckades jag springa 6 kilometer. Andra dagar orkar jag inte mer än tre.

Här är lite tips som jag försöker efterfölja men som jag misslyckas med:

1. Få in många timmar löpning i benen. Du behöver egentligen inte springa långt. Spring hellre långsamt, men länge. Vänj kroppen vid att vara igång lääänge. Det är det absolut viktigaste du kan göra.
2. Stretcha höftböjaren så du får ett kraftfullare steg.
3. Träna rumpan så att du orkar spänna rumpan som om du har något mellan skinkorna, så att du kan trycka fram höften, för en bättre hållning.
4. Träna bålstyrka för att orka hålla upp kroppen under hela loppet. Ländryggen blir lätt trött om du "tappar magen".
5. Fundera på varför du gör detta, hitta ett mantra som du kan upprepa för dig som själv som ger energi och styrka när det känns tufft.

Mycket tid går också till att köpa biljetter, fixa papper till visum, köpa grejer, stressa när det inte funkar och sprida ordet. Igår ställdes tex Mårtens flyg in och fyra timmar gick åt att försöka hitta en ny resa.

Ylva Zetterlund, spring för frihet, blå fingerJag lägger också lite tid på att måla mitt finger blått och försöker få andra att göra så också. Varför då kanske ni undrar? Jo, det blåa fingret symboliserar den folkomröstning som FN lovade Västsaharierna för över 20 år sedan. En folkomröstning om landets frihet. Men som än idag inte blivit av och som hela tiden förskjuts. Det kan ni också göra och sen lägga ut med #‎ReferendumNow och #springförfrihet

Nu är det bara 10 dagar kvar tills vi åker. Då ska ni få följa med på ett ökenmaraton och träffa de personer jag träffar! Tills dess kan ni gå in och läsa mer om projektet och blogginlägg ifrån flera av oss som springer på vår hemsida.

comments powered by Disqus

Instagram

Tweets

Utveckling & formgivning

Martin Egri & Marielle Jensen/Color Bug