En jämställd festivalscen kräver artistbokare med nya perspektiv

Gnucci

Bild från Gnuccis spelning på Urkult 2013. Foto: Kristina Wicksell

”Vi väljer band efter kvalitet, inte efter kön”. Känner ni igen argumentet? Det gör tyvärr jag med. Och vi lär väl höra det nästa år igen om utvecklingen mot en demokratisk festivalscen fortsätter i samma löjligt låga takt. Jämställd festivals prognos visar att de tio största festivalerna i år har 74 % mansdominerade akter på scenerna i år, jämfört med förra årets 76 %. Det är ett myrsteg i rätt riktning, men utveckling går orimligt långsamt. 

Det finns dock positiva exempel på festivaler som tar något större steg framåt. Way out West är en av dem. Det ser ut som att festivalen landar på 64 % mansdominerade akter i år jämfört med förra årets 73 %. Så vad är det som krävs för att boka mer jämställt?

Flera artistbokare som vi har pratat med, som lyckats få ihop ett program med schysst könsfördelning, menar att det som krävs är att vara lite medveten när bokningarna görs. Det handlar om att ha en nyfikenhet på nya kvinnodominerade akter, att inte slentrianmässigt bara välja män. 

Det är alltså ingen hjärnfysik som ligger bakom ett jämställt program. Eller som Ola Broquist, artistbokare på Way out West och Sthlm Music & Arts, uttrycker det i en intervju med Jämställd festival tidigare i veckan: “Det finns ingen hemlig formel, det gäller bara att jobba aktivt för det och hålla koll på läget”. Så hur kan utvecklingen gå så långsamt, trots att de flesta festivaler menar att jämställdhet är något de strävar efter?  

 

Jämställd festivals logga

 

Precis som många andra branscher präglas musikbranschen av omoderna strukturer och hårt etablerade normer. För att bokningarna ska börja se annorlunda ut krävs också att det sker förändringar i de bokningsgrupper som sätter ihop programmen. Artistbokare med andra erfarenheter, som ser med andra ögon och kan tillföra nya perspektiv, måste få plats.

På de tio största festivalerna 2013 var 9 av 10 artistbokare män. Det finns givetvis ett egenvärde i att även bokningsgrupperna ska genomsyras av jämställdhet, men bristen på kvinnor som bokar artister speglar av sig på könsfördelningen på scenen. Idag identifierar vi oss med vårt kön och kan lättare relatera till människor som identifierar sig med samma kön som oss själva. Det gör att artistbokare som är män har en benägenhet att tycka att kvalitet mer än ofta är band som också är män, och sätter ihop artistprogrammet därefter. För vi ska komma ihåg att kvalitet, det är en subjektiv uppfattning. 

För att bryta den onda cirkeln av gamla strukturer där män väljer män krävs det därför att fler kvinnor ges plats i bokningsgrupperna. Inte heller det borde vara någon hjärnfysik för festivalerna att förstå. Det handlar om att ta sig en titt i spegeln och se vad ens egen organisation kan göra för att inte samma människor år efter år ska ges plats på och bakom festivalscenen. 

Om inte nya människor med nya perspektiv kommer in i bokningsgrupperna kommer vi även nästa år få se en mansdominerad festivalsommar, med samma trötta förklaring att festivalerna bara bokar efter kvalitet och inte kön. De som hittills suttit både länge och väl i bokningsgrupperna har mer än tillräckligt fått ge uttryck för vad de anser är kvalitet. Det är dags att låta nya röster bestämma vad som är bra och inte, så kommer en jämställd festivalsommar vara inom synhåll. 

Johanna Jung

Jämställd festival 

Johanna Jung, Jämställd festival

comments powered by Disqus

Instagram

Tweets

Utveckling & formgivning

Martin Egri & Marielle Jensen/Color Bug